Kan handelsnæringen lære noe av mediebransjen?

Kan handelsnæringen lære noe av mediebransjen?

Det var spørsmålet Geir Terje Ruud, Morten Krogh-Moe og jeg stilte oss over en lunsj i kjelleren på Steen & Strøm en dag i januar 2017. Geir Terje har 20 års erfaring fra mediebransjen og var med på å bygge opp VG Nett som nyhetsleder i perioden 2001-2008, og jobbet senere som digital redaktør i danske Ekstra Bladet. Mediebransjen ble tidlig rammet av digitaliseringen, og i løpet av de siste årene har det blitt mange røde tall og flere runder med oppsigelser og sluttpakker for dyktige journalister. Sammen så vi at handelsnæringen nå for fullt blir rammet av digitaliseringen, og at mange av de samme feilene medibransjen gjorde nå gjentas av retailerne.

La oss ta en eksempel: Man satser for mye på de etablerte, analoge kanalene (les: papiravis/fysiske butikker) og for lite på de digitale (les: nettavis/nettbutikk).

Dette resulterte i et debattinnlegg i Dagens Næringsliv ved navnet Er butikken den nye avisen? som stod på trykk 10. januar 2017. Det innlegget skulle vise seg å starte en heftig debatt rundt temaet fysisk butikk versus nettbutikk.

Her er en liste med debattinnleggene som fulgte:

Alexander Haneng
Om forfatteren

Alexander Haneng

Alexander Haneng er ekspert på innovasjon, digital strategi og netthandel, og jobber som Direktør for Digital Innovasjon i Posten og Bring. Han er en populær foredragsholder innen temaer som innovasjon, digital ledelse, digital strategi, teknologi, netthandel og digital transformasjon. Følge ham på LinkedIn, eller send en e-post.