Kan handelsnæringen lære noe av mediebransjen?
Det var spørsmålet Geir Terje Ruud, Morten Krogh-Moe og jeg stilte oss over en lunsj i kjelleren på Steen & Strøm en dag i januar 2017. Geir Terje har 20 års erfaring fra mediebransjen og var med på å bygge opp VG Nett som nyhetsleder i perioden 2001-2008, og jobbet senere som digital redaktør i danske Ekstra Bladet. Mediebransjen ble tidlig rammet av digitaliseringen, og i løpet av de siste årene har det blitt mange røde tall og flere runder med oppsigelser og sluttpakker for dyktige journalister. Sammen så vi at handelsnæringen nå for fullt blir rammet av digitaliseringen, og at mange av de samme feilene medibransjen gjorde nå gjentas av retailerne.
La oss ta en eksempel: Man satser for mye på de etablerte, analoge kanalene (les: papiravis/fysiske butikker) og for lite på de digitale (les: nettavis/nettbutikk).
Dette resulterte i et debattinnlegg i Dagens Næringsliv ved navnet Er butikken den nye avisen? som stod på trykk 10. januar 2017. Det innlegget skulle vise seg å starte en heftig debatt rundt temaet fysisk butikk versus nettbutikk.
Her er en liste med debattinnleggene som fulgte:
- Prematur dødsdom over butikkene av Erik Skjerve i SeeYou
- Butikkdød i Norge? av Geir Terje Ruud, Morten Krogh-Moe og Alexander Haneng
- Ekstrem kundeopplevelse av Erik Norman-Hansen, Beate Alme og Siri Høstmælingen i Creuna.
- Menneske eller maskin? av Erik Skjerve i SeeYou
- Enkelt er noen ganger greit av Lars Fredriksen, utviklingssjef i Oslo Handelstands Forening (OHF).
- I bås med dinosaurer av Erik Skjerve i SeeYou