Tips til den digitale topplederen

Tips til den digitale topplederen

Den digitale transformasjonen er over oss og vi leser til stadighet at vi må være innovative, sette kunden i fokus og være digitale.

Ekspertene ber oss se til Apple, Tesla, AirBnB, Facebook og Uber for inspirasjon og topplederne skal jo selvfølgelig være tilgjengelig 24/7 i sosiale medier. Å være leder i dag er mer krevende enn noensinne, og de fleste av oss har mer enn nok med å håndtere de daglige utfordringene vi har i vår egen bedrift. Det er lett å løfte hendene i resignasjon over alt snakket om Big Data (bruker noen virkelig det?), omnikanal (hva skjedde med multikanal?), apper (er ikke det veldig 2009?) for ikke å snakke om hvilket sosialt medium det er trendy å reklamere i denne uka (Snapchat?).

Den digitale transformasjonen er virkelig. Den vil også ramme din bransje, om den ikke allerede har gjort det. Du må ta grep i dag for at din bedrift i det hele tatt skal overleve. Disse dommedagsprofetiene har du sikkert hørt før, men hvor skal man starte? Her er noen helt konkrete tips til deg som toppleder som du kan ta i bruk nå i dag.

Bruk mindre magefølelse og mer fakta.

Det er mye snakk om Big Data og Business Intelligence, og det har aldri vært mer data tilgjengelig for deg som beslutningstager. Likevel tar vi de fleste beslutningene på magefølelsen og tidligere erfaringer. Finn.no brukte for noen år siden flerfoldige millioner på å automatisk lage 3D modeller av leiligheter som lå ute til salgs på nettsiden, og man kunne møblere den virtuelle leiligheten med nye møbler som så kunne bestilles med et klikk. En tilsynelatende god ide, men resultatet var en fullstendig fiasko. Ingen hadde spurt brukerne om de faktisk ønsket seg en slik tjeneste. Lag en hypotese og sjekk med datagrunnlaget om hypotesen stemmer før du iverksetter store endringer. «Question everything. Assume nothing. Learn the truth.»

Keep it simple.

Kompleksitet avler kompleksitet, derfor må du alltid etterstrebe å holde prismodeller, regelverk, policy, antall produkttyper osv. så enkelt som mulig. Dersom du f.eks. velger en kompleks prismodell over en enkel prismodell så øker du også kompleksiteten i IT-systemene, nødvendigheten av mer kontroll av at modellen blir fulgt, og du bruker mer tid på kommunisere modellen internt og til kundene.

Hvor mange ganger har din bedrift feilet denne uken?

Innovasjon krever prøving, og nødvendigvis feiling. Mye innovasjon krever mye feiling. Kunsten er å prøve og feile raskt og billig. Spør deg selv: «Hva er den enkleste og billigste måten å teste ut dette på?» Lurer du på om kundene dine vil ha en ny funksjon på nettsiden? Lag en knapp med funksjonen, lenk knappen til en «kommer snart» side, og mål hvor mange som faktisk klikker. Lurer du på hvordan fri frakt påvirker salget? Gi 5% av de besøkende på nettsiden din fri frakt og mål hva som skjer.

Tenk alltid globalt.

Norge leverer produkter og tjenester i verdensklasse, og det er ingen grunn til å ikke tenke globalt i alle nye prosjekter. Det er ikke lenger nødvendig med et kontor eller butikk i hvert enkelt land, alt fra oversetting av tekster, internasjonal logistikk og betalingsløsninger kan kjøpes fra norske og internasjonale partnere. Hvis det lille norske klesmerket OnePiece kan selge klær fra sin nettbutikk til 150 land, så kan du også.

Se på kundene, ikke konkurrentene.

Det er mange som er opptatt av å «benchmarke» seg mot konkurrentene sine. «Ingen av konkurrentene våre gjør det, dermed trenger ikke vi å gjøre det heller». Dersom ledelsen kun fokuserer på konkurrentene, blir bedriften sårbar på to måter: 1) Man vet ikke hva konkurrenten har jobbet med det siste året, og som de skal lansere i morgen. Ting kan endres veldig raskt, bare spør Nokia. 2) Det tar fokuset vekk fra kundenes behov og nye innovative løsninger for å dekke disse behovene.

Tenk som en startup.

La oss gjøre følgende tankeeksperiment: Hvis du fikk sparken i morgen og fikk en god slump penger fra en investor for å utkonkurrere din gamle arbeidsgiver: Hva ville du gjort? Hvordan ville du angrepet markedet? Hvilke muligheter finnes når du ikke har de begrensningene du sliter med i dag, og hvilke fordeler ville du savnet? Hvordan utnytte de digitale mulighetene? Kan du tenke globalt? Svarene på disse spørsmålene kan vise deg nye veier framover, og kanskje avdekke hvor din bedrift er sårbar for nye utfordrere.

Husk at uansett hvilken bransje du jobber i så jobber du nå i en teknologibedrift.

Det er ikke på noen måte en nedvurdering av din bedrifts bransjekompetanse, tvert imot, den er viktigere enn noen sinne. Men teknologi og IT er uansett bransje helt kritiske elementer i den moderne bedriften enten du heter Rema 1000 eller NAV. Ikke enig? Hva ville skjedd med produktiviteten i din bedrift dersom datasystemene var nede i morgen? Det er også i større grad datasystemene som utgjør konkurransefortrinnet mellom bedrifter i samme bransje, og som begrenser eller muliggjør bedriftens tilpasningsevne til endringer i markedet. Som toppleder må du kunne svare på et helt sentralt spørsmål: Hvordan skal din bedrift tjene penger på digitaliseringen? Det vet nemlig Apple, Tesla, AirBnB, Facebook og Uber.

Denne artikkelen ble først publisert i Ledernytt 7. desember 2015: Tips til den digitale topplederen (Ledernytt)

Bilde: julochka CC BY-NC 2.0

Alexander Haneng
Om forfatteren

Alexander Haneng

Alexander Haneng er ekspert på innovasjon, digitalisering og netthandel, og jobber som Direktør for Digital Innovasjon i Posten og Bring. Han er en populær foredragsholder innen temaer som innovasjon, digital ledelse, digital strategi, teknologi, netthandel og digital transformasjon. Følge ham på LinkedIn, eller send en e-post.