Norsk netthandel i tall 2018

SSB anslår at norsk netthandel i 2018 utgjør i dag ca 7% av det totale detaljomsetningen i Norge (utenom bilforhandlere). Omsetningen til norsk netthandel har vokst med mellom 13-16% årlig de siste årene. Dette er en betydlig raskere vekst enn varehandelen generelt som de siste fire årene har ligget på rundt 1 prosent. Sammenligner vi Norsk netthandels 7% med USAs 13% og Storbritanias 18% ser vi at Norge fortsatt er et umodent netthandelsmarked og er rigget for kraftig vekst. Svensk Handel anslår i en analyse at netthandelsandelen i Sverige vil øke til 20-30% i 2025 (opp fra 7-8% i dag), noe som de mener vil resultere i 5-10 000 færre svenske butikker og 20-40 000 færre butikkansatte.

Hvor mye handler nordmenn på nett? SSB: 21 milliarder - PostNord: 45,7 milliarder - Dibs: 32,6 milliarder

Fordi ulike aktører bruker forskjellige måter å måle norsk netthandel på, så rapporterer de vilt forskjellige tall noe som er omtalt i denne artikkelen på ehandel.com. SSB rapporterer den laveste andelen på 21 millarder for 2017, noe som utgjør beskjedne 4,5%. Men i et notat innrømmer SSB at dette pga målemetoden sannsynligvis er en grov undervurdering av totalen og at andre kilder oppgir totalen til 32 milliarder som utgjør nærmere 7%.

Ekspertene spår kraftig økning i netthandelen i Norge

Professor ved NHH, Tor W. Andreassen, har tidligere spådd en netthandelsandel i Norge på 30% i 2025. Dette er på nivå med den tidligere nevnte rapporten fra Svensk Handel. I en kronikk i DN har Alexander Haneng, Geir Terje Ruud og Morten Krogh-Moe hevdet at netthandelsandelen av totalomsetningen på et tidspunkt vil stabilisere seg på 50/50 mot butikk.

Nyttige kilder

Om forfatteren

Alexander Haneng

Alexander Haneng er ekspert på bærekraft, innovasjon og digitalisering, og jobber som Direktør for Innovasjon og Bærekraft i NHO Service og Handel. Han er en populær foredragsholder innen temaer som innovasjon, digital ledelse og strategi. Følge ham på LinkedIn, eller ta kontakt.
Meny: