Internet of Things pilotprosjekt med Posten og Telenor
I januar 2018 fikk vi i Posten vite at Telenor, som et av de første selskapene i verden, skulle lansere et nytt mobilnett basert på dagens 4G standard i oktober 2018. Nettet som kalles NarrowBand IoT (også kjent som "IoT på 4G") har egenskaper skreddersydd for Internet of Things. Ved å sende mer langsomt og tydelig får man betydlig bedre dekning enn vanlig 4G, og man kan plassere IoT sensorer 2 meter under bakken eller inne i et terminal bygg, og fortsatt få dekning! NB IoT bruker også betydelig mindre strøm.
April 2018 gjennomførte Posten i samarbeid med Telenor og Evry en hackathon i Telenors Innovation Hub på Fornebu. I løpet av noen timer laget fire team fungerende prototyper av smarte innleveringspostkasse der postkassen selv varslet når den måtte tømmes via NB IoT nettet.
Vi bestemte oss for at vi ønsket å være en lanseringspartner med Telenor på NB IoT. Jakten på et passende pilotcase i Posten startet. Valget falt på et problem vi hadde opplevd spesielt godt i juletrafikken. Posten har 22 000 spesialdesignede pakkebur som er dyre i innkjøp, og som brukes for å frakte pakker mellom terminaler, og mellom terminalene og post i butikk. Problemet var ikke at vi ikke hadde nok av disse dyre burene, men at vi ikke hadde nok tomme bur på riktig sted til riktig tid! Kanskje kunne sporing av disse burene med GPS og koblet til internett med NB IoT være løsningen?
NarrowBand IoT modem er helt nytt, og vi hadde utfordringer med å finne frem til en leverandør som kunne levere komponenter i tide til lanseringen i oktober. Til slutt fant vi Intspo som vi inngikk en avtale med. I piloten skal vi lage og plassere ut 100 sensorer som vi fester på 100 pakkebur. Så blir burene sluppet ut i sirkulasjon over hele landet og under helt reelle forhold.
Kretskortene blir spesialprodusert for Posten på Kjeller, og inneholder GPS enhet, bevegelsessensor og NB IoT modem. En gjeng dro til vårt store logistikksenter i Oslo med en oppgave: Hvor på buret kan vi plassere sensorene så den ikke blir ødelagt når burene blir håndtert? De koliderer med hverandre, blir tippet opp i sorteringsmaskiner osv. For å finne ut av det laget man dummies i isopor, som ble festet på burene og kjørt inn i produksjonen. Etterpå så man lett hvor isoporen hadde blitt skadet. Teamet fant fort ut at det var en posisjon som egnet seg best, delvis skjult inne i et hulrom. Men hvordan får vi tak i et skall med de riktig dimensjonene til å passe hulrommet? Løsningen ble at vi 3D printet 100 skall med de eksakt riktige dimensjonene, som kretskort, batteri og antenner ble montert inn i.
De første burene med sporing er nå ute i normal drift, og vi lærer masse underveis. Et sentral utfordring, selv med NB IoT, er batteribruk. Det å få skiftet batteri når buret står i en Post i butikk i Narvik kan være en utfordring, så jo lengre batteritid jo bedre. Siden sensorene har bevegelsessensor tester vi nå ut om den bare skal sende GPS posisjon tilbake når buret faktisk har beveget seg.
Les også om prosjektet i Moderne Transport