Hva er Web3?

Hva er Web3?

Har du hørt uttrykket Web3 eller Web 3.0? Kort fortalt er det den neste evolusjonen av internett der alt baserer seg på desentralisering og blokkjedeteknologi. Tenk bitcoin (og andre kryptovalutaer), NFTer og smarte kontrakter. Forvirret? La oss ta en titt.

Hva var Web 1.0 og Web 2.0?

Den første iterasjonen av the world wide web (web 1.0) var når vi på slutten av 90-tallet fikk nettsider. I starten var det kun noen få universiteter som hadde en nettside, mens i dag må alle selskaper ha en nettside. Vi ble vant til hyperlenker og URLer, og det tok ikke lang tid før noen forstod at man kunne bygge en nettbutikk og selge varer via nettsider.

Den andre iterasjonen var web 2.0 når vi fikk nettsider som fungerte likt som vanlige applikasjoner, tenkt Word vs Google Docs og ikke minst sosiale medier.

Web 3.0 er den neste fundamentale skiftet vi står ovenfor i hvordan vi bruker internett. Akkurat som web 2.0 ikke drepte alle nettsider, så vil web 1.0, web 2.0 og web 3.0 leve side om side.

Så hva er så spesielt med Web 3.0?

Det mest kjente eksempelet på Web3 er Bitcoin. Bitcoin fungerer på en fundamentalt annerledes måte de pengene du har i banken. Først og fremst er det mangel på en sentrale aktør. F.eks. må du stole på at banken din faktisk tar vare på pengene du har på kontoen din. Ikke et problem i Norge, men i andre land som har omfattende korrupsjon kan det være et problem. Med bitcoin er det ingen slik sentral aktør du må stole på for at systemet skal virke. Ansvaret er distribuert blant veldig mange aktører som alle sjekker at ingen jukser. Denne teknologien kalles blokkjede (blockchain) og sikrer at alt går riktig for seg og at ingen kan gå tilbake i tid og endre blokkjeden (f.eks. endre hvem som eier en Bitcoin).

Hva kan vi bruke Web 3.0 til?

Bitcoin (og andre kryptovalutaer) har spennende egenskaper, men det er bare toppen av isfjellet av muligheter med Web3.0. La oss se på et par andre.

NFT

NFT står for Non-Fungible Token som betyr noe som er unikt og som ikke kan erstattes. Du har kanskje lest om noen som har betalt millioner for digital kryptokunst? Det er NFT! NFT kobler et digitalt objekt (f.eks. et digitalt bilde eller video av en kunstner) med en en digital lommebok. Akkurat som blokkjeden sikrer at du eier Bitcoinene i din lommeboken din, så sikrer den at det er du som er den rettmessige eieren av kunstverket.

Smarte kontrakter

Der det blir virkelig spennende er det som kalles smarte kontrakter! Hva er en smart kontrakt? Det er et lite dataprogram som kjører på toppen av blokkjeden. F.eks. kan kontrakten programmeres til å betale x antall Bitcoins fra en kjøper til en selger av en NFT kunstgjenstand i det eierskapet for kunsten overføres fra selgers digitale lommebok til kjøpers. Fordelen med en slik smart kontrakt er at kjøper og selger ikke trenger å stole på hverandre. Enten gjennomføres kontrakten som avtalt, eller så gjør den det ikke.

DeFi

DeFi er en forkortelse for "Decentralized finance" og er en samlebegrep for finansielle produkter som er tilgjengelig for alle som har en internettforbindelse. Når vi vet at det i dag er 1,7 milliarder mennesker som ikke har tilgang til bankttjenester så kan det gi nye muligheter til store deler av jordens befolkning.

Krytovaluta

De fleste har hørt om Bitcoin, men det finnes hundrevis av andre kryptovalutaer. Noen av disse har helt andre egenskaper enn Bitcoin, og gir oss nye muligheter. F.eks. kan Etherium brukes til å lage smarte kontrakter og NFTer. Andre valutaer lar brukeren tjene renter på "innskuddet" sitt, mens andre igjen lar folk låne andre kryptovalutaer med NFTer som sikkerhet.

Er ikke krypto dårlig for miljøet?

Det stemmer. Krypto krever i dag store mengder strøm for at blokkjedeteknologien skal fungere. Her jobbes det med løsninger bl.a. ved å gå fra "proof-of-work" til "proof-of-stake" for blokkjeder.

Er ikke krypto tregt?

Bitcoin kan maksimum gjennomføre 7 transaksjoner per sekund (og en bekreftelsestid på 15 minutter). Dette er en brøkdel av hva tradisjonelle finansselskaper som Visa og Mastercard klarer per sekund. Her kommer det stadig nye systemer og Ripple klarer 1500 transaksjoner per sekund med en bekreftelsestid på bare 3-5 sekunder.

Krypto er en boble?

Prisene på kryptovalutar svinger stort, og det er ingen bakenforliggende verdi bak kryptovalutaer. En digital bildefil som hvem som helst kan laste ned ble solgt av Christies for $69 millioner. Er det hele en stor boble? Ja, sannsynligvis. Men den bakenforliggende teknologien er ikke det!

No alt text provided for this image

Ikke se Web 3.0 med Web 2.0 briller!

Akkurat som de fleste internettselskapene i web 1.0 gikk konkurs (Pets.com, WebVan.com og Boo.com) var det noen få som lykkes slik som Amazon og Google. Hadde du investert $1000 i Amazon i 2000 ville du i dag sittet med $400.000. Hadde du investert $1000 i Pets.com hadde du sittet med 0. Så det er noen som kommer til å bli rike på kryptovalutaer og NFTer, men de fleste vil sannsynligvis ikke bli det.

Akkurat som det var vanskelig å se potensialet i Web 1.0 i 1997, så er det vanskelig for oss i dag å se det potensialet i Web 3.0. Det er mye i Web 3.0 som er upolert. Å sette opp en digital lommebok er vanskelig og navigere seg frem i jungelen av kryptovalutaer og børser er uoversiktlig. Litt som å handle på nett i 1997 med andre ord.

No alt text provided for this image

Axie Infinity

Til slutt vil jeg bruke et eksempel på kombinasjonen av flere elementer av Web3: spillet Axie Infinity. I Axie må du kjøpe en digitalt monster NFT for ekte penger for i det hele tatt å kunne spille. Monsteret kan du bruke i et spill der du lar monsteret ditt sloss mot et annet monster og vinneren vinner kryptovaluta. Axie har ca 1 million spillere i Filipinene og de fleste har aldri før eid kryptovaluta eller NFTer før. Og ca 25% av spillerne har aldri før eid en bankkonkto!

Hva nå?

Web3 har kommet for å bli, og vi kommer til å se helt nye bruksområder som vi ikke har tenkt ut en gang. Det er fortsatt tidlig, mye hype og mye som er upolert. Men forsøk å se forbi det ytre og les deg opp på hva som kommer!

Alexander Haneng
Om forfatteren

Alexander Haneng

Alexander Haneng er ekspert på innovasjon, digitalisering og netthandel, og jobber som Direktør for Digital Innovasjon i Posten og Bring. Han er en populær foredragsholder innen temaer som innovasjon, digital ledelse, digital strategi, teknologi, netthandel og digital transformasjon. Følge ham på LinkedIn, eller send en e-post.