99 tips til å holde bedre foredrag

99 tips til å holde bedre foredrag

Sannheten er at det gjennomsnittlige foredraget både er dårlig på å formidle sitt faglige budskap og samtidig drepende kjedelig. Googler du “death by PowerPoint” så får du over 3 millioner treff! Hvor mange ganger har du vel ikke dratt frem mobilen og begynt å sjekke Facebook eller skrevet dagens handleliste i midten av et kjedelig foredrag? Hvorfor er det slik?

De færreste av oss er naturlig gode til å presentere, men vi blir ofte nødt til å holde en presentasjon i forbindelse med jobb eller i private sammenhenger. Dermed blir de fleste foredrag dårlige. Oppsiden med dette er at det ikke skal så mye til for å løfte ditt foredrag fra gjennomsnittlig til kjempebra.

Det ikke skal så mye til for å løfte ditt foredrag fra gjennomsnittlig til kjempebra.

Jeg har holdt min andel av dårlige foredrag opp gjennom årene (beklager til alle de som måtte høre på), men som med så mye annet så gjør øvelse mester. På veien har jeg samlet med meg en rekke gode tips og erfaringer som jeg skal dele med deg nå. Disse tipsene har gjort foredragene mine betydlig bedre enn før, og jeg har til og med blitt kåret til konferansens beste foredragsholder ved et par anledninger. Det var virkelig stas!

Snakk om noe du kan, og som du brenner for

Utgangspunktet for et hvert vellykket foredrag er at du snakker om noe du kan noe om. Hvis det i tillegg er noe du brenner for så er du på god vei til et bra foredrag. Dersom du blir spurt om å holde et foredrag om et tema du ikke er komfortabel med at du kjenner godt nok, ikke vær redd for å si ifra. Det er bedre å si ifra med en gang, enn å være "snill" og si ja, og så levere noe hverken du eller publikum er fornøyd med. Alternativt kan du sende en liste tilbake med temaer du faktisk kjenner godt.

Forespørsel om å holde foredrag

Det å holde et godt foredrag starter allerede når du får forespørselen. De som booker foredragsholdere jobber ofte med flere potensielle foredragsholdere som kan passe til et event samtidig, og har dårlig tid til å få programmet på plass. Det er også viktig at du er tydelig på hva du kan tilby og hvor mye tid du trenger (fra/til).

  • Svar raskt på henvendelser
  • Vær tydelig på hva slags foredrag du kan tilby (tema, tid osv.)
  • Hva er forventningene til ditt foredrag? Vær sikker på at du kan levere på ønskene.
  • Hva er ønsket "etterlatt inntrykk"?
  • Organisatorer elsker det hvis du kan være med på hele arrangmentet. Da kan du også referere til tidligere talere i ditt foredrag.

Husk å stille følgende spørsmål

Det er viktig å få oversikt over hvem du skal holde foredrag for. Det er stor forskjell på et foredrag for 10 og 1000 personer. Dessuten må du forsikre deg om at foredraget er tilpasset publikumet.

  • Hvor mange kommer?
  • Hvem kommer? Hva slags bakgrunn har de? Hva jobber de med? Spør gjerne om å få tilsendt deltakerlisten.
  • Hvor langt tid har du? Er det inkludert tid til spørsmål?
  • Må du ha med egen PC? Hvis ja, hva slags kabel kreves? (HDMI/DVI/VGA?)
  • Hvor stort vises presentasjonen? Vil teksten på slidene dine være lesbare?
  • Få adressen, og hvor og til hvem du skal henvende deg når du kommer.
  • Hvem andre skal presentere før deg/etter deg? Hvilke tema skal de snakke om? Er det noen rød tråd for dagen?
  • Er det betalt? Hvor mye? Husk å regne inn forberedelser og reisetid/kost.

Er foredraget betalt?

De fleste foredrag er ubetalt, men i noen sammenhenger er det naturlig at arrangøren betaler for foredraget. En titt på nettsiden Talerlisten.no viser at enkelte av foredragsholderne tar opp mot kr 50 000,- for et 45 minutters foredrag. Husk at dette inkluderer tid til forberedelser, reisetid osv. Det er helt legitimt å spørre en arrangør om oppdraget er betalt eller ikke, og du kan gjene vise til at dette er tid du ikke får fakturert e.l.

Gratis, men verdifullt?

Eksponeringen et godt foredrag gir deg og din organisasjon kan være svært verdifullt selv om det er ubetalt. Det å få presentert det riktige budskapet for det riktige publikum kan utløse salg, nye partnerskap og en rekke andre fordeler.

Selv om oppdraget er ubetalt så er det ting som arrangøren kan gi deg som for dem er gratis eller veldig billig, men som kan gi verdi for deg og din organisasjon:

  • Gratis transport, overnatting, deltagelse på resten av konferansen/seminaret, middag osv. er ofte noe man kan få.
  • Tilgang til en "speakers lunch" eller "speakers dinner" en en fantastisk måte å møte andre foredragsholdere og eksperter, dele erfaringer og knytte nettverk.
  • Intervju i et magasin, podcast, artikkel på nettside/intranett eller video som arrangøren lager der du forteller essensen av hva du holdt foredrag om kan gi ekstra eksponering for deg og verdifult innhold for arrangøren.
  • Er det noen som tar bilder eller video fra foredraget? Spør om å få dette tilsendt.
  • Blir det sendt ut en publikumsevaluering i etterkant? Spør om å få tilbakemeldinger på din presentasjon. Her kan det være nyttige læringspunkter!

Hvor lang tid?

Hvor lang skal presentasjonen din være? Her er tommelfingerregelen "jo kortere jo bedre". Sweetspot ligger på ca 20 minutter. Lengre enn det blir fort kjedelig. Det er en begrensning i hjernen på hvor lenge man klarer å holde publikums konsentrasjon i et strekke, og du må være virkelig dyktig for å komme unna med lengre. Kortere kan bli litt for kort til å formidle et godt budskap. Personlig liker jeg å få tildelt 25 minutter og så holde en 20 minutters foredrag slik at jeg har litt "slack". En annen fordel med en kort presentasjon er at da er den raskere å øve på også. Du rekker jo å repetere en 20 minutters presentasjon tre ganger på tiden du trenger på å gå igjennom en 60 minutters presentasjon en gang. Når du får tildelt en tid så er det veldig viktig at du holder deg innafor, og gjerne er ferdig litt før. Ta derfor tiden mens du øver, slik at du vet om du må justere opp eller nede på hvor mye du sier og antall slides. Husk: Less is more.

  • Start med 20 minutters foredrag
  • Ta tiden mens du øver
  • Less is more

Presentasjonen

Det er ekstremt sjelden at noen holder et foredrag uten å ha en PowerPoint eller tilsvarende presentasjon. PowerPoint er defacto standaren for dette, selv om Keynote på Mac også er populært. I de fleste tilfeller ønsker organisatoren at alt kjøres fra en maskin slik at man ikke bruker unødvendig tid til å koble om maskiner mellom presentasjoner. Derfor ønsker organisatoren at du sender de presentasjonen din i god tid i forkant. Som oftest er det en PC med PowerPoint, så derfor kan det være lurt å ikke bruker Keynote. Når du har laget presentasjonen din ferdig så kan det være lurt å lagre en "PowerPoint bildepresentasjon". Dette valgte finner du dersom du velger "Fil -> Lagre som..." og scroller ned i nedtrekksmenyen for filformat. Da lagres hver "slide" som et bilde. Fordelen med dette er at du får en mye mindre presentasjonsfil og du slipper problemer med at farger endrer seg og at fonten du bruker ikke finnes på maskinen som skal vise presentasjonen. Merk at du ikke kan redigere hver enkelt slide i en slik presentasjon lengre, da må du i så fall tilbake til originalen. (Du kan selvfølgelig fortsatt slette og endre rekkefølgen på slidene). OBS! Video og lyd blir ikke med!

  • Lag presentasjonen din med Microsoft PowerPoint
  • Lag en "PowerPoint bildepresentasjon" kopi som du sender til organisatoren i god tid før eventet. Obs! Video og lyd blir ikke med! Har du dette så bruk en vanlig Powerpoint presentasjon.
  • Dersom arrangøren klipper inn dine slides inn i en felles Powerpoint presentasjon så velg "Keep source formating"/"Behold kildeformatering" for at ikke farger o.l. skal endre seg.
  • Bruk alltid 16:9 format, ikke 3:4.

Innholdet i presentasjonen

Det er fristende å fylle presentasjonen med alt det du har tenkt å si som tekst. Unngå fristelsen, husk at publikum er der for å høre deg fortelle, ikke lese en tekst på skjermen. Slidene er der kun for å forsterke og illustrere dine poenger. Legg merke til at de beste foredragsholderne benytter seg av bilder som dekker hele flaten med kort tekst i en stor font over. Her er et eksempel på en presentasjon jeg har laget etter det prinsippet

  • Lag alltid presentasjonen selv.
  • Unngå for mye tekst. De er der for å høre deg fortelle, ikke for å lese tekst på en skjerm.
  • Unngå lange punktlister
  • Store bilder med en kort tekst i stor font fungerer bra
  • Korte personlige historier er det folk responderer best på og husker lengst
  • Bland inn litt humor!

Murphy's lov om video og lyd i presentasjoner

Murphy's lov om dette er soleklar: Det går ALLTID gærnt. Ikke noe er så kjipt som en presentasjon der foredragsholderen forgjeves forsøker å få en YouTube video til å spille, for så å måtte fortelle at "her skulle det vært en video som viser...". Hvis du vil spille det safe, så stå over lyd, video, live demoer og ting som trenger internettforbindelse i presentasjonen din. Overlatt det til de proffe i starten.

  • Ikke bruk lyd, video, live demo eller ting som bruker internett. Med mindre du er en proff!
  • Hvis du skal vise en video, så ikke vær avhenging av internett. Skal du vise f.eks. en YouTube video, så finnes det tjenester som lar deg laste ned videoen. Disse kan du også legge inn i presentasjonen direkte.
  • Sjekk lyden, sjekk lyden, sjekk lyden.
  • Istedetfor en live demo, lag en videosnutt med en skjermopptaker som f.eks. Icecream Screen Recorder Free eller en animert GIF med ScreenToGif (gratis)
  • Dersom du skal bruke en video, så legg den inn i selve PowerPoint filen så du slipper å flytte frem og tilbake mellom viduer.

De tre Ø'ene: Øve, øve, øve

Det beste tipset jeg har fått om å holde bedre foredrag er å øve, øve og øve. Det finnes ingenting som påvirker kvaliteten på sluttresultatet så mye som det å øve masse og å være 100% sikker på hva du skal si. Personlig så liker jeg å snakke gjennom presentasjonen min for meg selv 3-4 ganger.

  • Du kan aldri øve for mange ganger på presentasjonen din
  • Vet hva du skal si på hver slide utenat
  • Først når du kan innholdet

Eh, eh, eh....

Ja, jeg vet det er kleint, men sett telefonen på videopptak og film deg selv holde presentasjonen. Etter på se igjennom opptaket og legg merke til om du har noen uvaner du kan plukke vekk for å bli bedre. Typisk ting kan være at du sier "eh, eh, eh" til stadighet eller har fakter med hendene som kan virker forstyrrende.

Kjenn ditt publikum

Selv om du har holdt foredraget før så bør du ta deg tid til å justere innholdet til publikumet hver gang.

  • Hvem sitter i salen?
  • Hvilke stilling ha de?
  • Hvilken bransje er de?
  • Hvor godt kjenner de tema fra før?
  • Hvem skal snakke før deg? Og hva skal de snakke om?
  • Juster foredraget ditt deretter

På selve dagen

  • Kom alltid i god tid. Arrangører liker det veldig dårlig om du kommer i siste liten. Hvis du blir sen så send i det minste en SMS.
  • Det beste er om du får med deg de foregående foredragene. Da kan du komme med referanser til hva de andre har sagt, og slik få en rød tråd i arrangementet.
  • Ha alltid med en "klikker" i tilfelle det mangler (skjer oftere enn man skulle tro). Min favoritt er Logitech Professional Presenter R700 som inneholder en USB plugg du bare plugger inn i hvilken som helst PC eller Mac og så funker det.
  • Har du med egen maskin så ha alltid med overganger (om nødvendig) for både VGA og HDMI
  • Ha en backup kopi av foredraget ditt tilgjengelig. Enten på en minnepinne, på epost eller på DropBox.
  • Ikke anta at du får lest notatene du har i PowerPoint eller få se hva som er neste slide.
  • Bli komfortabel med å gå med hodebøylemikrofon, det er bare en vanesak.
  • Dersom du må snakke i en vanlig mikrofon, så er et lite triks for å få riktig avstand til munnen å holde mikrofonen helt inntil haka.
  • Hold tiden! Få noen i salen til å gi deg et tegn når du må runde av.

I etterkant

Dagen etter foredraget send en epost til organisatoren og takk for et fint arrangement og at du fikk komme. Lag en PDF-versjon (Velg Fil -> Lagre som... og velg "PDF (*.pdf)" i neddtrekksmenyen) og legg den ved eposten slik at arrangøren kan sende den ut til deltakerne. Dersom det ble tatt bilder eller video av foredraget ditt, så spør om du kan få det tilsendt.

  • Send en takkeepost til arrangøren
  • Legg ved en PDF versjon av foredraget ditt
  • Spør om å få en kopi av video eller bilder som ble tatt av foredraget
  • Fikk arrangøren noen tilbakemeldinger på foredraget? Dette kan være nyttige læringspunkter.

Lykke til!

Lykke til med foredraget ditt. Husk at selv de profesjonelle foredragsholderne er nervøse før de går på scenen. Det er bare et tegn på at du er skjerpet. Del gjerne dine erfaringer og tips med meg ved å sende meg en epost.

Anbefalte lenker

Alexander Haneng
Om forfatteren

Alexander Haneng

Alexander Haneng er ekspert på innovasjon, digital strategi og netthandel, og jobber som Direktør for Digital Innovasjon i Posten og Bring. Han er en populær foredragsholder innen temaer som innovasjon, digital ledelse, digital strategi, teknologi, netthandel og digital transformasjon. Følge ham på LinkedIn, eller send en e-post.