Det digitale ekkokammeret

Det digitale ekkokammeret

De siste ukene har Donald Trump gått på den ene smellen etter den andre i den amerikanske presidentvalgkampen. Fra de lekkede lydopptakene fra 2005, til at han i den siste debatten antyder at han ikke nødvendigvis vil godta et valgnederlag. Kritikken hagler ikke bare fra demokratene, men også fra høytstående medlemmer av Trumps eget parti. Til tross for alt dette, opprettholder «the Donald» en bemerkelsesverdig høy oppslutning på meningsmålingene. Hvordan er det mulig?

Det er en mørk og problematisk side ved denne nye mediehverdagen.

For bare noen få år siden fikk vi alle servert mer eller mindre de samme nyhetene, enten det var på tv, aviser eller på radio. Nyhetene var produsert og prioritert av en objektiv redaksjon med klare kjøreregler. I dag får vi en stadig større andel av nyhetene våre via sosiale medier. Nær halvparten av trafikken til norske nettaviser går ikke lenger via forsiden, men kommer direkte til artikler delt i sosiale medier. Vi orienterer oss om hva som skjer i verden fra et stadig økende antall kilder. Vi kan like gjerne lese om hva som skjer i en post på Facebook, en video på Youtube, et bilde på Instagram, en melding på Twitter, i et innlegg på en personlig blogg, som i de tradisjonelle mediekanalene.

Det er en mørk og problematisk side ved denne nye mediehverdagen. De sakene du leser på Facebook er fra vennene dine, som ofte har samme oppfatninger som deg. Og hvis de ikke har det, er det lett å klikke på knappen «se mindre av dette». I tillegg vises bare et fåtall av alle innleggene, fordi Facebooks algoritmer filtrerer sakene for kun å vise innholdet som du vil like. Tjenestene Twitter, Instagram og Snapchat viser deg bare innhold fra de du «følger». Resultatet er at vi leser flere og flere artikler som argumenterer for det synet vi allerede har, og færre saker som argumenterer for motsatt syn. Dette skaper et digitalt ekkokammer der våre (riktige og uriktige) meninger og forestillinger blir forsterket igjen og igjen. Mange ganger er disse kildene langt fra objektive, og har et varierende forhold til sannheten. Det er en kjent propagandateknikk som går ut på at hvis man bare gjentar en usannhet mange nok ganger, så begynner folk å tro at den er sann. I tillegg ser vi en økende polarisering av de tradisjonelle mediene, der aktørene går fra å være mer eller mindre nøytrale til å ta et tydelig standpunkt. Et godt eksempel er tv-kanalen Fox News i USA, som har en klar republikansk agenda.

I valgkampen i USA blir de lekkede lydopptakene av den ene siden fordømt som en presidentkandidats skryt over å seksuelt antaste kvinner, mens den andre siden bortforklarer det med at det er uskyldig «garderobeprat». Tilsvarende blir det at Trump har gått konkurs fire ganger brukt som en sterk advarsel for å la ham styre USAs økonomi av Clinton-leiren. Den andre siden ser det som at kun fire av Trumps 515 selskaper har søkt om konkursbeskyttelse.

Dette digitale ekkokammeret er en av grunnene til den økende polariseringen i samfunnet. Vi flytter oss fra kompromiss og sentrum, til harde fronter og ytterpunkter. Hvis du leser en papiravis må du i det minste bla over artikler med innhold du kanskje er uenig i og bli eksponert for et annet syn og deres argumenter. I sosiale medier blir disse automatisk filtrert bort for deg. Denne effekten kommer til å bli sterkere fremover ettersom stadig flere aktører jobber med å tilpasse innholdet sitt til dine «personlige preferanser».

Vi må begynne å aktivt søke etter folk og kilder som mener det motsatte av oss, og som har gode argumenter vi selv ikke har vurdert.

Hva er løsningen? Det er dessverre ikke noe enkelt svar på denne utfordringen. Teknologien er kommet for å bli, så kanskje det er vi mennesker som må endre oss? Vi må begynne å aktivt søke etter folk og kilder som mener det motsatte av oss, og som har gode argumenter vi selv ikke har vurdert. Følg dem på sosiale medier slik at nyhetsstrømmen din har et mangfold og utfordrer dine perspektiver. Du kan jo kanskje starte med å følge Trump?

Opprinnelig publisert i papirutgaven av Dagens Næringsliv 24. oktober 2016 og på DN.no: Det digitale ekkokammeret

Alexander Haneng
Om forfatteren

Alexander Haneng

Alexander Haneng er ekspert på innovasjon, digital strategi og netthandel, og jobber som Direktør for Digital Innovasjon i Posten og Bring. Han er en populær foredragsholder innen temaer som innovasjon, digital ledelse, digital strategi, teknologi, netthandel og digital transformasjon. Følge ham på LinkedIn, eller send en e-post.