Den digitale topplederen

Den digitale topplederen

Vi trenger en ny type digital toppleder i norsk næringsliv for å håndtere den digitale trans­formasjonen vi står ovenfor.

I vår måtte NAV-direktøren gå på grunn av et forfeilet it-system. En ny straffelov som øker maksimumsstraffen i Norge fra 21 til 30 år sto klar i 2005, men siden Politiets datasystemer er helt utdaterte kan ikke den nye straffeloven iverksettes før tidligst 2021(!). Forsvarets nye datasystem LOS (tidligere Golf), et prosjekt som ble startet i 2000, er fortsatt ikke ferdig utviklet, én milliard dyrere enn budsjettert og er foreldet lenge før det skal tas i bruk 1. januar 2016. Dette er tre eksempler fra offentlig sektor, men de kunne like gjerne vært fra privat sektor, det er bare det at de forfeilede prosjektene i privat sektor sjelden ser offentlighetens lys.

Det vi som ledere må ta inn over oss er at i 2015 er it-systemet i bedriften ikke lengre en støttefunksjon til arbeidet vi gjør, det er selve kjernen i en moderne bedrift. Dersom it-systemene ikke er 100 prosent med så stiller vi handikappede til start i dagens globale konkurransearena.

En banksjef i en norsk bank betrodde til meg at den (tidligere) it-sjefen hadde innført en liten katastrofe av et it-system som betød mange manuelle prosesser (som før var automatiske) og lite fleksibilitet. Å bytte system ville bli en for stor kostnad, så de var nødt til å leve med systemet de neste fem årene. Hva tror du det gjør med bankens konkurranseevne? For ikke å snakke om motivasjonen til de ansatte som må bruke systemet hver dag?

Det er ikke lengre slik at man kan delegere bort et it-prosjekt til en prosjektgruppe og si vi sees når dere er ferdige. I dagens virkelighet er it-systemene så kritiske for bedriften at it-prosjekter må få fokus av ledergruppen, og prosjektet må gis topp prioritet og tilstrekkelige ressurser for å lykkes.

Enda mer kritisk er det at dagens toppledere får mer digital kompetanse, slik at de kan forstå og ta de riktige beslutningene i den kommende digitale transformasjonen. Dersom du er toppleder i dag (eller på vei til å bli det) så er den beste investeringen du kan gjøre (både for deg selv og bedriften du leder) å øke din egen digitale kompetanse.

En fersk undersøkelse fra KPMG der de har intervjuet 4000 it-ledere i 50-land viser at det internasjonalt er stor konkurranse om de digitale hodene, spesielt innen tv, reklame, teknologi og telekom. To av tre it-ledere forteller at digital teknologi allerede nå utfordrer etablerte forretningsmodeller og «er med på å skape dyptgripende endringer i organisasjonen».

Min spådom er at i fremtiden vil de fleste toppledere komme fra teknologibakgrunn (eller i det minste ha solid teknologiforståelse), og i USA snakkes det om at man trenger en «geek CEO». I sommer postet statsministeren i Singapore, Lee Hsien Loong, på Facebook en kodesnutt i programmeringsspråket C++ han selv hadde skrevet for å automatisk løse Sudoku oppgaver, og han spurte om hjelp til å finne feil i koden.

Dersom du er en teknolog i dag, så vil jeg anbefale deg på det sterkeste å studere ledelse og få praktisk ledererfaring så raskt som mulig. Norge trenger flere digitale ledere, og det er dessuten vanskeligere å outsource digitalt lederskap enn programmerings­oppgaver.

Til slutt vil jeg komme med en oppfordring til den norske skolen. Kan vi vær så snill innføre digitalsløyd (les: informatikk og programmering) som obligatorisk fag? Frem til det er på plass så vil jeg tipse alle foreldre om å sende barna sine på «Lær Kidsa Koding» (kidsakoder.no) der frivillige lærer barn om programmering og informatikk, og med det gjør en stor innsats for det nye digitale Norge. Kanskje vår fremtidige statsminister sitter på et slikt kurs nå i sommer?

Dette innlegget stod på trykk i Dagens Næringsliv 11. august 2015: Den digitale topplederen (betalingsmur)

Bilde: Faksimile av Dagens Næringsliv

Alexander Haneng
Om forfatteren

Alexander Haneng

Alexander Haneng er ekspert på innovasjon, digitalisering og netthandel, og jobber som Direktør for Digital Innovasjon i Posten og Bring. Han er en populær foredragsholder innen temaer som innovasjon, digital ledelse, digital strategi, teknologi, netthandel og digital transformasjon. Følge ham på LinkedIn, eller send en e-post.