Butikken i den digitale tidsalderen

Butikken i den digitale tidsalderen

Teknologirevolusjonen som vi er inne i, kobler intelligente datasystemer, fysiske omgivelser og mennesker sammen på helt nye måter. Dette skaper både nye utfordringer og muligheter for retailbransjen.

Omnikanal er det optimale

Kundene har nå en forventning om å kunne kjøpe varen både på nett og i fysisk butikk, og at disse skal henge sømløst sammen. Det betyr blant annet “klikk og hent” og mulighet for retur av varer kjøpt på nett i fysisk butikk. Tall fra norske omnikanalretailere viser at nettbutikken driver kunder til fysisk butikk, og at fysiske butikker driver kunder til nettbutikken. For eksempel viser norske tall at rundt 40% av de som handler i nettbutikken velger å hente varen i fysisk butikk.

I analyser gjort av amerikanske Macy’s fremkommer det at kunder som handler i både i bedriftens fysiske butikker og i nettbutikken er åtte ganger mer verdifulle for Macy’s enn de som bare handler i en kanal. Med andre ord er den optimale miksen å både ha fysiske butikker og nettbutikk, og vi ser derfor nå at flere rene nettbutikker som amerikanske Amazon og svenske Bubbleroom nå starter fysiske butikker og/eller showrooms.

Sett sammen varer og tjenester

Når kunden kjøper en vare så er det ofte også mulighet til å selge en tjeneste, og omvendt. Bademiljø er en kjede som tilbyr en rekke av sine produkter ferdig montert med en fast pris for både produktet og monteringen. Dette utgjør ikke bare en mulighet for Bademiljø å selge mer enn bare produktet, men gir også kunden en klar fordel ved at man på forhånd vet hvor mye det vil koste og at man slipper å kontakte en rørlegger selv. Byttdekk.com selger dekk og felger på nett. I utsjekksprosessen kan man velge om man vil ha dekkene sendt hjem, eller om dekkene skal sendes til et versksted i nærheten av der du bor.

On demand

Amazon Dash Button tilbyr en fysisk knapp fra f.eks. vaskemiddelprodusenten Tide som du kan klistre på vaskemaskinen. Når du holder på å gå tom for vaskemiddel, trykker du på knappen, og en pakke med Tide vaskemiddel blir automatisk sendt til din hjemmeadresse og belastet ditt valgte kredittkort hos Amazon. Andre merkevarer som tilbys er Gillette, Finish oppvaskmiddel og Gatorade. Dersom du går tom for kaffekapsler og du bor i Oslo tilbyr Nespresso gratis levering av Nespressokapsler samme kveld dersom du bestiller fra deres app før kl 10.00.

Abonnement på varer

Konseptet er langt fra nytt, bare tenk på avisbudet, men har nå fått ny aktualitet. Amazon var tidlig ute med å tilby abonnement på basisvarer du trenger hver måned som f.eks. vaskemiddel og toalettpapir. Brukeren slipper å gå tom og får dessuten en rabatt ved å abonnere. Et norsk eksempel er Chocotravlr.com som tilbyr abonnement på sjokolade fra hele verden. Hver måned får kunden en eske med utvalgte sjokolader fra et nytt land.

Rask og presis levering

Kundene prefererer i dag fysiske butikker dersom de ønsker varen raskt, men vi ser at nye leveringsmetoder endrer dette handlemønsteret. Expert.no tilbyr levering av enkelte varer innen 2 timer i Oslo. Vi ser også at det å kunne tilby et mer presist tidspunkt for levering også gjør netthandel mer attraktivt. Kan man velge levering hjem neste mandag mellom kl 19.00 og 19.30 istedenfor «om 3 til 5 virkedager» er det lettere å vite om man er hjemme og kan motta pakken eller ikke. Å bestille varer til andre steder enn hjemmet eller arbeidsplassen blir også lettere. F.eks. å kunne bestille en ny telefonlader mens man sitter i bilen på vei til hytta, for så å hente den på en bensinstasjon langs veien en time senere.

Denne artikkelen ble først publisert i magasinet Moderne Handel nr 1 2016

Alexander Haneng
Om forfatteren

Alexander Haneng

Alexander Haneng er ekspert på innovasjon, digital strategi og netthandel, og jobber som Direktør for Digital Innovasjon i Posten og Bring. Han er en populær foredragsholder innen temaer som innovasjon, digital ledelse, digital strategi, teknologi, netthandel og digital transformasjon. Følge ham på LinkedIn, eller send en e-post.